Blog

Dag 2, Week 4, De Schatgraver 30-5-2017

Het blijkt dat Klasina te veel last heeft van haar rug, dus morgen zijn de kinderen vrij en donderdag komt Ingrid van groep 2 invallen.

We waren begonnen met de inloop: Jasper w, Bayou, Elvira, Anita, Jorian en Teun deden mijn activiteit. Anita had er geen zin in, dus ik ben bij haar blijven zitten. Ik moest ontzettend doorzetten om haar aan het werk te krijgen, boos werd ze ervan. Je moet haar gezicht eens zien wanneer ze haar zin niet kan krijgen!! Bayou gaf ik meer uitdaging, hij zit in groep 1 en ik heb hem de groep 2 activiteit gegeven. Hij wilde het eerst niet doen dus toen heb ik al mijn teacherskills ingezet: “Bayou, hoe tof zou het zijn als iemand uit groep 1 het werkje kan van groep 2, hoe slim ben je dan?! Zullen we het gewoon proberen?” Nou daar ging die hoor, trots dat hij was!

Midden in de inloop zijn we groep 3tm 5 uit gaan zwaaien, die gingen op schoolreis. Ik heb wel drie huilende kinderen ben hun ouders vandaan getoverd.

Na de inloop deden we het bijbelverhaal. Hiervoor gingen we loten. 9 kinderen mochten een blokje pakken en degene met het gele blokje mocht als eerste een sticker kiezen. Eerst zou degene met het gele blokje een ballon krijgen maar dat vonden de kinderen te oneerlijk.

Ik ging weer met groep 2 naar buiten en toen mocht ik ze ook ALLEEN weer naar binnen loodsen.

Senna was gister ziek dus die moest deel 1 van de cito nog maken. Dat mocht ik doen!!!! Hij deed het fantastisch! Het was machtig mooi om te zien hoe hij geconcentreerd aan het werk was.

Toen ik daarmee klaar was, was Katja buiten met groep 1 en ik met alle groep 2 kids. Het was heerlijk. Als ze met maar 12 zijn kun je gewoon rustig iedereen aandacht geven. Ik heb Jasper S kunnen helpen met het vouwen van zijn moodwerkje, Norah M kunnen helpen met haar Rastertekening en lekker kunnen rondlopen. Ik ben ook ontzettend boos geworden op Benthe en Norah R. Ze waren eerst lelijk aan het doen tegenover mij, daar heb ik ze toen op aangesproken. Even later hoor ik:”Stop hou op. Stop hou op.” Dat was Emma. Ik ben toen heel boos geworden. Daar schrokken ze van, maar het was wel direct klaar!

Het was een heerlijke dag, ik voelde me de hele dag ‘in control’ en voelde me echt bekwaam als docent.

Advertisements

Dag 1, Week 4, De Schatgraver 29-5-2017

De laatste week van stage gaat in!! Ik heb vind het ontzettend jammer, maar met de laatste module die echt 1 grote ramp is , vind ik het ook wel fijn. Het was de afgelopen week ontzettend warm, deze week zal het afkoelen maar vandaag is het nog 32 graden. De kinderen zullen dan ook wel moe zijn, hitte = niet slapen.

Er zitten balderen aan de lianen die we zijn gestart in mijn derde week. Deze week zullen we de cito’s afnemen, dus het is spannend hoe dat zal gaan. Ik ga zo met groep twee naar buiten terwijl Katja met groep 1 de cito Taal afneemt.

Om 10:50 ging Katja een jungle quiz doen om d.m.v. verschillende velletjes het dier te raden, ze wilde dit rustig neerleggen, maar de kinderen begonnen alles al uit te gillen, dus toen paste ze direct haar activiteit aan. Terwijl de kinderen aan het raden waren zei ze dingen als “Klap het woord maar.” ” Welke letter begint het woord?” “Wat is een woord voor Cheetah?”

Ik was helemaal alleen op het plein toen ik met groep 2 buiten was. Het was niet heel indrukwekkend of eng, maar wel heel tof om die verantwoordelijkheid te hebben.

Tijdens het spelen en werken had ik groep 2 helemaal voor mezelf omdat Katja met groep 1 nog naar buiten ging.

Toen deed ik s’middags mijn taalles, daar heb ik een hele goede evaluatie op gehad. Katja gaf wel veel kritiek maar daar kan ik juist van leren.

Na mijn les ging Katja met groepje blauw nog een andere jungle quiz doen. Hierna gingen we naar buiten en hebben we een groot watergevecht gehouden. Liene is afgelopen jaar nog een jaartje blijven hangen omdat ze nog niet klaar was voor groep 3. Met al dat water was ze aan het spelen met modder en diertjes aan het zoeken. Op dat soort momenten zie je haar zo intens genieten dat het ook echt goed is voor Liene, dit extra jaartje kleuteren.

Toen de kinderen naar huis waren hebben Katja en ik mijn stagebeoordeling gedaan. Ze liet mij ook 1 activiteit voor de inloop van morgen bedenken. Ze gaf mij de doelen en toen mocht ik alles verzinnen!!!

Dag 3, week 3 De Schatgraver 11-5-2017

Vandaag was oprecht een van de beste dagen die ik op stage heb gehad. Klasina had haar dochter van 13 meegenomen die een studiedag had op school. We begonnen de dag met een kort bijbel verhaal over sabbat en regels van schriftgeleerden. Hierna gingen we al vrijsnel naar buiten om lekker te spelen. Het was fantastisch weer, ontzettend zonnig en heerlijk warm.

We zaten heerlijk te genieten van het zonnetje en er waren heerlijk weinig ruzies. Met dat zonnige weer merk je toch al snel dat ze dan opeens wel gezellig kunnen spelen.

Na het buitenspelen gingen we fruiteten. Dat mocht ik runnen. Tis op zich niet heel lastig. Je zingt het fruit-lied, maakt hun bananen en bekers open en zorgt dat ze kalm een speelgoedje/boekje pakken als ze klaar zijn.

Na het fruiteten gingen we spelen en werken. Dat was echt een gigantische leuke chaos. We zijn nu bezig om wc-rollen te rijgen om die erna te schilderen om zo een liaan te maken. Alleen er moet in de eerste wc-rol en gaatje zitten om het touwtje aan vast te knopen. Dat moest ik doen wat dat kunnen zij (nog) niet. Maar ja dat is een ongelooflijk gepruts en met 8 kinderen die op je wachten (en geen geduld hebben) is dat een hele missie. Toen gingen ze hun liaan schilderen, vet leuk voor ze, maar het verf zat overal.

Tijdens het opruimen liep ik met verf en toen duwde iemand tegen mij aan. Je kunt al raden wat er gebeurde, het verf viel. Het viel recht op Emy haar trui, huilen dat ze deed. Ik uitleggen dat het speciale verf was dat er weer uit gaat bij het wassen (plakkaat he).

Na het opruimen ging ik mijn taalles doen. Dat was ff onverwacht want ik dacht dat ik die op vrijdag zou houden. Toen was ik erg blij dat we Ilze hadden want toen kon die heel snel blokjes uitdelen aan de kinderen. Ieder kind kreeg 6 blokjes. Ik had namelijk een moederdag gedicht uitgezocht en hiermee gingen we woorden tellen in elke zin. Elk woord stond voor 1 blokje. Ik las het hardop voor en voor elk woord dat ze hoorde, daarvoor legde ze 1 blokje voor zich neer. Het ging werkelijk vlekkeloos. Ze deden super mee en snapte het ook nog. We zouden ook nog bepaalde letters tellen, maar na het DC debakel van dinsdag zag ik in dat, zo’n opdracht net boven hun niveau zou liggen.

Na de lunch ging ik de hele middag les geven. DE HELE MIDDAG! Ik had toen we zaten te lunchen bedacht dat ik de kinderen niet de hele middag binnen zou houden, het was 23 graden!! Het zou verschrikkelijk zijn als ik ze binnen zou houden puur en alleen omdat ik een middag les wil geven. Dus ik ging voorlezen uit: Wat een pech mijn naam is weg en daar had ik een knutselwerkje bij bedacht. Ze mochten een kleurplaat invullen met verschillende letters. Dat gingen we in plaats van die liaan doen, want das niet te doen hoor, weer al die verf. Het ging super goed! Ze deden super mee, ik had de klas onder controle, er zijn vet mooie foto’s gemaakt (portfolio evidence) en ik had vet veel lol. Tijdens het buitenspelen was Klasina binnen gebleven om de inloop van morgen klaar te zetten, Juliet (groep 1 docent) ging ook weer naar binnen om wat voor te bereiden en Ilze was verstoppertje spelen. Ik zat heerlijk op een bankje en af en toe kwamen er kinderen die dan zeiden: “Juf die en die steelt dit van mij!!” Nou dan ging ik ff mee en vroeg ik “Goh welke pet heb je nu op?” ” Een zwarte” “En welke zou je op willen hebben?” “Een witte pet” “En wat moeten we daarvoor doen?” “Het terug geven en sorry zeggen.” ” Goezo, doe dat maar dan.” “Sorry” ” Goed gedaan.” En dan weer heerlijk terug neerploffen op het bankje.

Het was een fantastische dag en Klasina vertelde dat ze me heel relaxed voor de klas zag staan en dat ze eerst twijfels had bij mijn blokjes. “Ik dacht ojee, zo ga je de klas nooit meer stil krijgen.” Maar dat ik het heel makkelijk deed en het een hele goeie, duidelijke en leerzame les was!!!!!! (BEST COMPLIMENT EVER)

Ik ben heel blij met deze dag en vond het heerlijk

Dag 2, week 3 op de schatgraver 9-5-2017

Vanochtend was er inloop. In de bouwhoek konden groep 1 kids jungle dieren namaken met blokjes. Aan 1 tafel konden groep 1 kids een lente tekening maken. Aan een andere tafel konden groep 2 kids puzzelen. Lotta en Silke mochten een 300 stukjes puzzel maken omdat ze al wat meer aankunnen. Ze gaan Silke ook testen op hoogbegaafdheid. Aan de tafel in de kring konden groep 2 kids spelletjes spelen die met cijfers te maken hebben. Aron kreeg een andere opdracht. Katja had een gesprek met hem gehad en hij had verteld dat hij heel graag wilde leren rekenen.

 

Tijdens de inloop heb ik een poos met Benthe gespeeld. Ze was naar Ameland geweest voor het 50 jarig jubileum van haar opa en oma en ze kwam binnen en begon daarover te kletsen, dus daar heb ik heerlijk mee gekletst en een inloop spel mee gespeeld.

Ik heb erna bij het tekenen gebuurt. Micha kan vet mooi tekenen en Thomas zat er zoals altijd weer lekker rustig. Silke en Lotta waren heel trots op hun puzzel. Hierna heb ik voornamelijk bij het puzzelen gezeten om daar Matthe te helpen. Hij vond het erg lastig. Liene haar puzzel had geen plaatje dus die gaf ik af en toe wat aanwijzingen om d’r op weg te helpen.

Na de inloop deden we het bijbelverhaal. Hierna zijn we gaan gymen. Het was echt vet leuk opgezet. Ik hielp bij het klimmen op een mat waarna ze van een plank naar beneden moesten lopen. Want na een interne risico analyse bleek daar het gevaar vallen en je hoofd breken, me toch iets te hoog. Aangezien we nu met het jungle thema bezig zijn, zijn alle activiteiten nu vertaal naar jungle termen, de kinderen vonden dat prachtig. Ze hadden de hele les een grote glimlach op hun gezicht.

Na het gymen en fruit eten gingen we spelen en werken. Ik ging met Jasper w, Micha, Channah en Thomas buiten de jeep schilderen. Dat was echt fantastisch. De kinderen zo ontzettend veel fantasie, het was hartverwarmend. Binnen waren ze lianen aan het schilderen en toen ik even de klas was binnen gelopen voor een doekje, zaten 2/3 van de kinderen van top tot teen onder het verf. Silke had het in d’r haar zitten, Micha in zijn trui, Jasper w had het op zijn gezicht zitten, Liene had het overal zitten en de hele klas zat eronder. Het was een geslaagd project dus.

Na spelen werken gingen we eten. Ik ging voorlezen uit een boek dat Liene had meegenomen, over Freek Vonk en de Evolutie. Dat boek is echter bedoeld voor 12 jarige dus het zat vol lastige woorden. Ga dat maar eens vertalen.

Na de lunch ging ik mijn DC les houden. Ik wilde ze het woord burger uitleggen en ze hun ideale burger laten ontwerpen. Dat zou ik dan opschrijven en dan op een pop plakken. Nou dat is helemaal in het water gevallen. Ik had het niveau te hoog gelegd. Ik dacht dat ze dat al aankonden maar dat was niet zo. Ik ben volledig op mijn bek gegaan en heb vet veel geleerd.

Hierna zijn we gaan buitenspelen.

Toen ze allemaal naar huis waren zijn Katja en ik de klas Jungle proof gaan maken. We hadden zo’n survival net uit het leger gescoort en zijn die gaan ophangen. Daar kwam me toch een bak zand uit!!! Maar de klas ziet er super uit!

Dag 1, week 3 op De Schatgraver 8-5-2017

Een nieuwe week op de schatgraver. Het nieuwe thema is De Jungle! Een beetje verwarrend wel aangezien ze ook nog moederdag cadeautjes moeten afmaken.

Ik mocht helemaal alleen een boom maken voor het jungle thema. We willen de bouwhoek omtoveren tot een mini-jungle. Ik ben de hele ochtend met de stam bezig geweest. Alles mocht ik zelf verzinnen!! Tijdens spelen en werken wilde bijna de hele klas mij helpen met het knippen van bladeren voor de boom. Feline, Lynn en Esther hielpen mij. Ik moest die nog wel ontwerpen terwijl ik drie kinderen om mij heen had die zeiden “Juf wat gaan we doeeeeeeen?”

 

In the middle of een boom in elkaar zetten moesten we ook die verrekte moederdag cadeautjes afmaken. Ze hadden thee kopjes van papier gemaakt, die versierd en dan zouden ze er twee theezakjes uitgekozen. Alleen dat papier moest nog geplakt worden dus toen had ik 30 kinderen om me heen. De een had alleen nog geen theezakjes uitgekozen en de ander nog geen zakje waar het kopje in zou gaan. Het was een hele happening. (Maar ook vet leuk)

Hierna gingen we lunchen. Terwijl de kinderen buitenspeelden gingen wij luchen. We hadden een digibord naar binnen gesleurd voor een of andere cursus, maar die ging niet door dus toen besloten we vtwonen te gaan kijken. O the life of a teacher.

Rond 13:00 gingen we Jungle book kijken in groep 1. Terwijl de kinderen rustig keken gingen Katja, Corinne en ik een jeep maken van karton die de man van Corinne had gebracht. Snijden, nieten, tie-rips, het kostte de hele middag.

Toen kwam Aliene (groep 1 juf) naar buiten dat de kinderen onrustig werden en ze hulp nodig had, dus ik kwam in de klas en toen ging ze weg!!!!!!!!! Dat sloeg nergens op. Op een gegeven heb ik de film stop gezet en toen de kids toegesproken. Of nou ja lief gevraagd of ze stil wilden zijn omdat we anders niet zouden weten wat er zou gebeuren.

Al met al was het een super leuke maandag!!jeep jungle thema